divendres, d’octubre 13, 2006

A LAPONIA TAMBÉ TEIXEIXEN ...

I ja fa molts i molts anys!

Una de les coses que els meus ulls buscaven arreu on anavem, era trobar llanes, botigues, tècniques que s'utilitzessin en aquestes terres.

A Tromso (Noruega) va ser el primer lloc on vaig trobar un parell de botigues de llana i on vaig fer la primera compra, tres troques de pura llana verge de color gris ... per fer uns mitjons gruixudets per a l'hivern.

Però el millor encara havia d'arribar ... A Kirkenes, una ciutat (que ja es pot dir ciutat perquè tot el que vam trobar fins aleshores eren poblets petits o quatre cases aïllades) gairebé fronterera amb Rússia, vaig trobar una preciosa botiga on tenien llanes de Garnstudio i alguna altre marca que no recordo. Vaig comprar quatre troques de llana d'Alpaca per fer alguna cosa del llibre de La Droguerie, tant ansiosament esperat! A l'Ona l'hi vaig comprar un kit per a principiants que li va encantar.

Més endavant a INARI, la capital de la cultura Sami, vaig trobar una petita botigueta molt especial. La botiguera parlava Sami i Finlandès i, malgrat no entendren's verbalment, ja sabeu que el llenguatge del cos pot ser molt efectiu. I així va ser, vaig aconseguir entendre que totes les llanes les filava i tenyia ella, em va ensenyar fotografies de casa seva on, utilitzant herbes i minerals aconsegueix omplir de color la seva botiga. Vaig comprar-li un parell de troques una verda i una marró.

I finalment, a les Illes Lofoten, vam anar a veure un assentament viking. Allà no vaig poder comprar llana, obviament, però si que ens van ensenyar els telers que s'utilitzaven a l'època dels vikings.

Podeu veure els pesos (que són pedres) que tensen la llana?

Pel que fa els Sami, també tenen una mena de teler manual, molt petit per teixir unes cintes que adornen els seus vestits, però no tinc foto perquè en el museu està prohibit fer fotos.

I aquesta ha estat el recorregut per la llana que amb 10 dies vaig poder trobar a la Lapònia.


1 comentari:

gail ha dit...

Que viaje magnifica!! Yo tambien fui a la tierra de Sami hace seis anos. Y compre lana y cinta. Visite Kautokeino, Karasjok y Alta--tambien Nordkapp. Estaba una visita interesante y aprendi mucho. Muchas gracias para tus palabras de mi hermano. Aun esta en hospital. No puede andar debido a su debilidad y su falta de coordinacion. Lo visito a mi hermano frecuentamente porque no le gusta estar en cama en hospital.
Espero que todo vaya bien con tigo y con las tejedoras!
Besos a todos,
Gail

Lo siento de no hablar catalan; puedo leerlo un poco.